Toezicht op zorgaanbieders (WMO)
Calamiteiten en geweldsincidenten bij zorgaanbieders vragen om degelijk onderzoek, maar ook toezicht op de kwaliteit van zorg is van belang. GGD Fryslân biedt dit en werkt hierin met een aantal gemeenten samen. Wij bewaken de veiligheid en kwaliteit van zorg voor kwetsbare mensen. Deze taak komt uit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).Maak melding van calamiteit of geweldsincident
Het is wettelijk verplicht om binnen 3 werkdagen een melding te maken van het incident of calamiteit. GGD Fryslân voert het calamiteiten-toezicht uit voor de gemeenten Fryske Marren en Ooststellingwerf.
Vragen of twijfel over de melding? Mail naar wmotoezicht@ggdfryslan.nl of bel met het telefoonnummer dat hieronder te vinden is bij contactgegevens. Vraag naar de WMO toezichthouder.
Wat doet GGD Fryslân?
Onderzoek naar calamiteiten of geweldsincident: Een calamiteitenonderzoek is nodig om te achterhalen hoe en waarom een gebeurtenis heeft kunnen plaatsvinden. Hiermee kunnen passende verbetermaatregelen worden genomen om de oorzaken aan te pakken. Het doel van het onderzoek is ervan leren, zodat de kans op herhaling kleiner wordt en de ondersteuning beter. In het onderzoek gaat het dan ook om vermijdbaarheid en niet om verwijtbaarheid.
Toezicht op kwaliteit van zorg: Wij houden toezicht op de kwaliteit van de zorg die wordt geleverd door zorgaanbieders in het kader van de WMO. Dit doen wij op verzoek van de gemeente. We voeren het toezicht uit op basis van het model toetsingskader van GGD GHOR.
Wanneer moet een calamiteit of geweldsincident gemeld worden?
Voor een WMO-aanbieder is het wettelijk verplicht om een calamiteit of geweldincident te melden bij de toezichthouder.
Bij een calamiteit: dit is een onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van een voorziening en die tot een ernstig schadelijk gevolg voor de cliënt of tot de dood heeft geleid.
Bij een (gewelds)incident: dit gaat om lichamelijk of geestelijk geweld tegen een cliënt of het seksueel binnendringen van het lichaam van een cliënt of ontucht, lichamelijk of geestelijk geweld tegen een cliënt, door een beroepskracht of door een andere cliënt met wie de cliënt in een accommodatie van een aanbieder verblijft.
Wat gebeurt er na een melding?
Na een melding wordt de zorgaanbieder geadviseerd of zij zelfonderzoek naar de calamiteit kunnen doen of dat de toezichthouder dit doet. Dit zelfonderzoek vergroot het lerende effect. Voor het onderzoek stelt de toezichthouder een richtlijn ter beschikking. Vervolgens kunnen ze passende maatregelen nemen. Zo nodig doet GGD Fryslân als toezichthouder zelf het onderzoek en stelt het rapport op. Op basis van een rapport wordt advies uitgebracht.
Heb je nog vragen?
Wil je meer weten over kwaliteitstoezicht of het melden van calamiteiten of (gewelds)incidenten? Of wil je weten welke protocollen er gelden? Neem contact met ons op met en vraag naar de toezichthouder WMO.
Op werkdagen bereikbaar van 09.00-17.00 uur