Zorg bieden aan iemand die niet verzekerd is
Heb je of ga je als zorgaanbieder zorg geven aan iemand die niet verzekerd is? Dan kun je de kosten toch terugvragen. Hierdoor kan de betrokken persoon de zorg krijgen die nodig is. Voorwaarde is wel dat de betrokken persoon verzekeringsplichtig is.Op deze pagina lees je informatie over:
Landelijk meldpunt zorg voor mensen die niet verzekerd zijn
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft gezorgd voor een subsidieregeling. Het centraal administratiekantoor (CAK) voert deze regeling uit, ondersteund door GGD GHOR Nederland en de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG). Als zorgaanbieder kun je melding doen bij het landelijk meldpunt als je iemand zorg geeft die niet verzekerd is. Deze melding wordt doorgestuurd naar de regionale GGD. Wij informeren de betrokken gemeente zodat de persoon, die niet verzekerd is, door de gemeente geholpen kan worden aan een zorgverzekering. Op basis van de melding kun je als zorgaanbieder subsidie aanvragen bij het CAK.
Wat doet GGD Fryslân?
Kom je een vervuild of verwaarloosd huis, gebouw of terrein tegen? Meld dit dan bij ons.
Of maak jij je zorgen om iemand in je omgeving? Als buur, familielid, vriend, kennis of professional kun je ons bellen voor hulp en advies. GGD Fryslan adviseert of gaat op zoek naar passende ondersteuning.
Maak gebruik van de hulpkaart!
Soms kun je even de weg kwijt zijn. Of je ziet dat iemand in je omgeving de weg kwijt is. Bijvoorbeeld door ziekte, een verslaving, een verstandelijke beperking of psychische problemen. In zo’n situatie is er de hulpkaart. Deze hulpkaart kun je eenvoudig bij je dragen en kun je aan mensen geven die je willen helpen maar niet altijd weten hoe. In de hulpkaart staat wat zij het beste kunnen doen om jou te helpen.
Wil je meer weten over (het verkrijgen van) de hulpkaart? Zie: www.hulpkaart.nl.
Wil je direct met een deskundige spreken?
Wil je direct met een deskundige spreken over een persoon met verward gedrag? Het advies- en meldpunt bij de GGD is bereikbaar op werkdagen van 09.00-17.00 uur. Bel je na de openingstijden, dan kun je op werkdagen tot 21.00 uur worden doorverbonden met MIND Korrelatie. Er kan ook digitaal een melding worden gedaan.
Bij crisis of gevaar moet je direct 112 bellen.